חינוך מיוחד

חינוך מיוחד הוא ביטוי שמשתמשים בו לא מעט. אבל כדי להבין לעמוק בצורה מיטבית מהו החינוך המיוחד ומה הוא דורש צריך קודם כל להבין למי הוא מיועד ולמה. ילדי החינוך המיוחד הם באמת כאלו- מיוחדים. ילדים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית, בינונית או גבוהה, או בעלי לקות משנית של אוטיזם והפרעות התנהגות, אשר עברו ועדת השמה לבית ספר לחינוך מיוחד והופנו על ידי ועדת שיבוץ ברשויות. תלמיד שלא מסוגל להפיק תועלת ולא מקבל מענה לצרכיו במסגרות החינוך הרגילות, נזקק לחינוך מיוחד. על מנת להתאים את הילד אל מסגרת החינוך שתקדם אותו יש לבצע לו אבחנת מצב שתסייע לצוות המקצועי להבין את הקושי של התלמיד, הצרכים שלו, והדרך להתמודד איתם בצורה היעילה ביותר. הדרך הטובה ביותר לקבל תמונת מצב כוללת על הילד היא קבלת חוות דעת מכל אנשי המקצוע שמטפלים בו: שירותים סוציאליים,שירותים רפואיים, שירותי פסיכולוגיה, קלינאות תקשורת, פזיותרפיה והערכת הפרעות קשב. בדרך זו, יובטח שיבוץ איכותי ואישי לכל ילד בעל צרכים מיוחדים- זה המפתח לחינוך מיוחד ברמה גבוהה ומקדמת עבורם.

החינוך המיוחד מותאם לצרכים ההשכליים, הפיזיים, החברתיים והרגשיים של ילדים בעלי לקויות במטרה לתת להם הזדמנות שווה להשתלב בחברה, לקיים חיים מקצועיים תקינים ככל הניתן ולקדם את היכולות שלהם כבני אדם.
בשנים האחרונות המודעות לשילוב אנשים עם מוגבלות בחברה עולה ומתגברת. עם זאת, העבודה שלנו כחברה עוד רבה. ישנם הרבה אתגרים וקשיים שהאוכלוסיה המיוחדת צריכה להתמודד איתם, החל מבעיות לוגיסטיות של חוסר התאמת המרחב למוגבלויות מסוימות, עד לבעיות מציאת תעסוקה ובעיות חברתיות שגורמות לבעלי מוגבלויות להיות נבדלים מהחיים הנורמטיביים של יתר הציבור. לכן, מטרה נוספת ומרכזית של החינוך המיוחד היא לבטא ולעודד את הערכים של שילוב אנשים בעלי מוגבלויות בחברה הכללית שלנו. במסגרות החינוך המיוחד התלמידים מקבלים כלים ודרכי התמודדות כדי לאפשר להם להתנהל בצורה מיטבית בחברה. בנוסף, מסגרת החינוך המיוחד מעניקה חשיפה של הילדים לילדים אחרים במצב דומה להם ובכך מאפשרת להם סביבה חברתית בטוחה ונעימה.

החינוך המיוחד הוא קריטי והכרחי עבור ילדים בעלי צרכים מיוחדים וצריך לקבל את מלוא היחס של כל אחד ואחת מאיתנו. הדרך לחברה בריאה יותר, טובה יותר וערכית יותר מתחילה בילדים שלנו, בציבור הצעיר, האנשים הקטנים. הם אלו שהולכים לעצב את פני המחר ולכן החינוך המיוחד דורש גם אנשי חינוך מיוחדים, כאלו שעושים את עבודתם בצורה הטובה ביותר על מנת להבטיח מסגרת איכותית עבור ילדי החינוך המיוחד. כדי להיות חלק ממערך החינוך המיוחד, יש צורך ברגישות שיא, סבלנות ובעיקר אמונה אמיתית ביכולות של הילדים להתקדם ולהתפתח בהתאם ליכולותיהם ורצונותיהם.

מורי החינוך המיוחד הם אנשי חינוך שמאפשרים לתלמידים שלהם לממש את הפוטנציאל הטמון בהם, מלאי אהבה ויכולת ניהול שיח בגובה העיניים, הכל במטרה לייצר פתיחות המאפשרת לכל תלמיד להשמיע ולהשפיע בתוך המסגרת הלימודית ובהמשך, גם על חייו. מורי החינוך המיוחד הם בעלי זכות לעסוק באופן יומיומי במקצוע בעל חשיבות עליונה לשיפור חייהם והישגיהם הלימודיים של תלמידים בעלי קשיים שונים. מעבר ללימוד הוראה נורמטיבי, צוות החינוך המיוחד מעניק גם ידע ספציפי ומקצועי לגבי ההתמודדות עם קשיים שונים בחייהם של ילדים עם צרכים מיוחדים. מורי החינוך המיוחד חייבים להיות רגישים וקשובים לצרכי כל תלמיד ולהיות בעלי יכולות גבוהות מבחינת הידע המקצועי.
זהו תחום רגיש וחשוב ביותר שביכולותו להשפיע מהותית על חייהם של ילדים מיוחדים, בטווח הקצר ובטווח הארוך.