עצלנות

עצלנות

יפעת ברזילי

מה הקשר עצלנית?

האומנם ילדה שאינה מוכנה להכין שעורי בית או למלא אחר משימותיה היא ילדה עצלנית? האם היא חלשת אופי? האם היא חסרת כוח ורצון?

הורים מאמינים כי ילדיהם אשר אינם ממלאים חובותיהם, משימותיהם הלימודיות ומטלותיהם המשפחתיות הם ילדים “עצלנים”, “עם ראש קטן”, “חסרי יכולת”, “חסרי מוטיבציה”, “חסרי כוח רצון” וכ”ו.

האומנם הורים אלה צודקים בטענותיהם?

כיוון שהורים רבים מתוסכלים מהיעדר מוטיבציה אצל ילדיהם הם מציגים את הקושי או הבעיה של ילדיהם כחלק מאישיותם. תפיסה זו מעבירה מסר לקוי ולכן הקושי מתעצם ואין פניות למצוא פתרונות לחוסר המוטיבציה. תגיות של “עצלן”, “חסר כוח רצון” ו”חלש אופי”, חוסמות כל יכולת ליצר שינוי. אלה תגיות אשר אינן מתארות את המצב אלא כינויי גנאי פוגעניות.

כהורים חשוב דווקא לעסוק בשאלות לחוסר המוטיבציה והרצון של ילדיכם לעסוק או לעשות את אשר ביקשתם או את שאר מצופה מהם לעשות.  זכור, כי גם אתם לא אוהבים שמכריחים אתכם לעשות דברים כנגד רצונכם ולכן ככל שיכריחו אתכם רמת התסכול וההתנגדות תעלה. כך גם אצלך ילדיכם!

כשאתם משתמשים בכוח המוטיבציה שמניעה את ילדכם היא מוטיבציה חיצונית! לכן לא תישא תוצאות לאורך זמן. המצב האידאלי הוא כשהמוטיבציה היא פנימית ומגיעה מתוך רצונו של הילד. חשוב לזכור כי יש להטמיע מוטיבציה פנימית כבר מגיל צעיר. ככל שהגיל עולה הקושי גדל. ילדים בגיל הנוערים שאינם בעלי מוטיבציה פנימית, ירגישו כי הוריהם חייבים להם ולכן המוטיבציה הפנימית תדעך.


אז איך נעודד פיתוח מוטיבציה פנימית?


יצירת שייכות!
תחושת השייכות והמסוגלות היא קריטית ליצירת מוטיבציה פנימית וחיובית. את  תחושת השייכות נייצר ע”י אווירת אמון, בטחון, אהבה ומסוגלות. כולנו חלק מהמשפחה ולכן כל פעולה שלנו חשובה כיוון שהיא משפיעה עלינו ועל הכלל.


חיבור לערכים!
חשוב לחבר את המעשה לערכים אישיים, חברתיים או משפחתיים. זאת אומרת מה הערך המוסף שאני מקבל מהמעשה. ערך פנימי ולא פרס חומרי.

לדוגמה: כשאני שומרת על אחותי הקטנה אימא יכולה לנוח כדי לצבור כוחות לבילוי שלי איתה.


חיבור להצלחה!
תחושת ההצלחה אחרי התנסות היא הכי טובה ומשמעותית עבור ילדיכם. תחושה טובה אחרי השלמת משימה גדולה או קטנה. לכן התמקדו בניסיון שלהם לבצע את המשימה ושבחו על הצלחות במקום להתעסק בשלמות. כך תזרעו את גרעין המוטיבציה.


חיזוק הביטחון!
שדרו לילדכם כי אתם מאמינים בהם וביכולותיהם ללא שיפוטיות וביקורת.


עידוד התנהגות חיובית!
עידוד וחיזוק התנהגויות חיוביות מעודד את ילדיכם להמשיך לקחת אחריות. כשהם מציבים מטרות, התענינו ופרגנו להם. כך ירגישו שאכן כדאי לאמץ התנהגויות אלה.


שימור אינדיבידואליות!
ילדכם הם מיוחדים בפני עצמם. לכן אל תשוו בין ילדי המשפחה . כל אחד מהם הוא עולם שלם ושונה של חוזקות ותחומי עניין שונים. לכן חזקו ועודדו חוזקות דומיננטיים וחיובים.


שיפור השיגים!
כשילדיכם “נכשלים”, נסו להבין יחדיו מה מונע מהם להגיע להצלחה. מודעות להתנהגויות אשר מחבלות בהצלחה ומתן עצות לאסטרטגיות לשיפור יסייעו לילדיכם לעורר מוטיבציה וללמוד מטעויותיהם.

יפעת ברזילי

יפעת ברזילי
מדריכת הורים קוגניטיבית התנהגותי
מורה לחינוך מיוחד
בית ספר בית אקשטיין, אור יהודה