מד הורות

מד הורות

יפעת ברזילי

מכירות את השיחות עם חברות ובנות משפחה בהן עולים וצפים רגשות אשם על התפקוד ההורי שלכן? השיח סובב סביב השאלות, מה לא עשינו טוב? אולי היינו יכולות לעשות אחרת? במה אנחנו שוגות? וכדומה. הרבה כאב ועייפות עולים בשיחות שכאלה. הרי אנו שואפות להיות אימהות טובות ומכילות.

אחרי שיחות כאלה אני מפנטזת על מד הורות. מד הורות שמגיע עם הוראות ברורות של תעשי ואל תעשי. מד המורה על המינון הנכון עבור אמירת כן וגם לא. מד לכל הרגשה או מחשבה. כזה שמפחית כאב, תסכול ועצבים ונותן מענה מהיר בו במקום.

ואז אני חושבת כי מזלנו שאין מד שכזה. מד אחיד אינו מתאים לכולנו. הרי אנחנו שונות זו מזו וטוב שכך. לכל אחת מאתנו משאבים שונים. כל אחת מגיעה מרקע ותרבות שונה. כל אחת מגיעה עם מטען שונה. לכל אחת אמונות וערכים שונים. לכן התגובות שונות והתמודדויות מגוונות. עם כך השוואה ביננו אינה נכונה ובטח שאינה מועילה.

מה שכן אנחנו צריכות הנו מד אישי. מד אשר מתפתח יחד איתנו. כזה שאפשר לשכלל. הורות אינה רק עשי ואל תעשי אלא הבחנה גם בהתאם לסיטואציה ולילדה העומדת מולנו. נכון, לא תמיד ברור מה הדבר הנכון לעשות או לא לעשות. מהי התגובה הרצויה והמתאימה במקרים מסוימים. עם זאת אין זה אומר שאנחנו תמיד שוגות או טועות.  אנחנו עושות כמיטב יכולתנו ומגיבות לאותה סיטואציה ובהתאם למשאבים שיש לנו.

כדי להצליח לצמצם תסכולים חשוב לשים לב לכמה דברים חשובים:

התאמנה את ההורות שלכן לילדותיכן. ככל שהן גדלות ומשתנות גם הצרכים שלהן משתנים. דברים שונים ואחרים מעסיקים אותן ולכן גם ההורות צריכה להשתנות עם הזמן. הורות הינה גמישות מחשבתית והתאמה למשתנים.

תאמרה להן בכל יום כמה אתן אוהבות אותן. בזמן האיכות שלכן איתן על “תפצו” במתנות או מזון אלא תעניקו תשומת לב והביעו אהבה. ככל שהן תרגשנה אוהבות תתפתח אצלן תחושת הביטחון והערך העצמי.

תתייחסנה בכבוד אל ילדותיכן. נהלו איתן שיחות דו סטריות אשר מותאמות לגילן. במקום להתעסק בשאלה אם הן רוכשות לכן כבוד שאלו את עצמכן האם, אתן רוכשות כבוד כלפיהן?

קחנה אחראיות על עיצוב אישיות ילדותיכן. מזגן ואופיין תלוי מאוד בדרך בה תגדלנה אותן. אתן משפיעות על האישיות, תפיסות ערכים וכ”ו. לכן חשוב מאוד כיצד אתן מתנהגות, כי אתן משמשות מודל.

פנו זמן לפעילות שבהן תיצרו חיבור. תכננו פעילויות מיוחדות בערבים, סופי שבוע וחגים. תתעניינו במה שמעניין אותן. זמן איכות אינו הכמות אלא האיכות. ככול שתבלו איתן כך תיצרו מערכת יחסים חזקה ואוהבת.

 

קבענה כללים והצבנה גבולות באופן עקבי. מבנה של גבולות משרה תחושת בטחון. חשוב להציב גבולות המותאמים לגילן ויכולותיהן של ילדותיכן. בנוסף התאימו את התגובה להפרת הכלל כך שיהיה קשר ביניהם. לדוגמה על ניבול פה תפחיתו 10% מדמי כיס.

והכי חשוב, זכורנה כי אתן האימהות הכי טובות לילדותיכן.

יפעת ברזילי

יפעת ברזילי
מדריכת הורים קוגניטיבית התנהגותי
מורה לחינוך מיוחד
בית ספר בית אקשטיין, אור יהודה