לומדים זוגיות

לומדים זוגיות!

יפעת ברזילי

ידוע לכולנו כי בתחילת כל קשר זוגי ההתרגשות, אהבה וההתאהבות פורחת. לשני הצדדים יש פרפרים בבטן. יש קושי לשמור מרחק פיזי. יש רצון לדעת מה שלום בן/בת הזוג בכל רגע נתון. ישנה דאגה, הכלה ואכפתיות רבה וגדולה. רמת הקשב, הסבלנות וההבנה עצומה. ואז ככל שהזמן עובר נכנס הזוג לסוג של שגרה, ואיתה ההתרגשות והריגוש יורד. הרצון להיות יחד באופן קבוע פוחת. זהו תהליך טבעי שקורה לרוב הזוגות.

במצב שכזה ישנה הרגשת תסכול וחוסר סיפוק. עולה המחשבה כי הגיעה סופה של מערכת היחסים. אך אם צלחתם את המעבר בהצלחה, אין הדבר מעיד על סופה של הזוגיות  אלא דווקא על מעבר מתקופת הריגושים וההתלהבות לתקופת השגרה. למרות שאין כבר פרפרים וזיקוקים, נבנתה זוגיות חזקה ואיתנה עם פרטנר/ית של חייכם. הפכתם לאנשי סוד וחברים טובים. כאלה שמהווים רשת ביטחון וקרקע פורייה.

באופן הגיוני ואובייקטיבי רבים מאיתנו רוצים להמשיך להיות מחוזרים גם בתוקפת השגרה ולכן חשוב להמשיך ולשמר את התשוקה והרומנטיקה. כדי לעשות זאת יש להמשיך להשקיע בקשר ובבן/בת הזוג. לקבוע זמנים למפגשים זוגיים (גם אם כבר נולדו ילדים). להפתיע ולחשוב מה ישמח את בן/בת הזוג. לשמור על תקשורת פתוחה ולשוחח על רגשות ורצונות. לשמר את האינטימיות. לנטוע תחושת ביטחון, סבלנות, ערכה וכבוד. לאפשר הגשמה עצמית והתפתחות. ובנוסף למצוא מוקדי עניין משותפים.

זוגות אשר ישכילו לשמר  את המערכת הזוגיות ויעניקו תחושת התחשבות והבנה ,למרות של תמיד יהיו ביניהם תמימות דעים יפתחו חוסן זוגי ויצליחו לשמר את הזוגיות לאורך זמן ובתחושת אושר וסיפוק.

הבעיות מתחילות כשאין אנו שמים דגש על הטוב שיש לנו ונוטעים לשים לב לחלקים הפחות טובים בתוך הזוגיות. כשאנו לא מסופקים ממה שיש במערכת הזוגית ומתעסקים בטפל. כשאנחנו מתלוננים על תכונות בבן/בת הזוג שגרמו להם מלכתחילה להתאהב בהם ולרצות בחברתם. הקונפליקטים עצמם אינם אלה אשר פוגעים במערכת הזוגית אלא דרכי התמודדות הפוגעניים. כשאנו פוגעים ומזלזלים ברצונותיו ורגשותיו של בן/בת הזוג. לדוגמה: בן זוג שמכתיב התנהלות שאינה מותאמת לצורכי בת הזוג או בת זוג שבוחרת לא לדבר ולהיות “ברוגז” בכל פעם שבן זוגה מכעיס אותה.

איך נכון לצלוח את השגרה ולשמר זוגיות טובה?

*צרו חזון זוגי ומשפחתי – דברו על ערכים, רצונות וציפיות. שוחחו על כל הנושאים המשמעותיים והגיעו לידי הבנה.

*שימרו על בילוי זמן – המשיכו בפעילויות שאהבתם לעשות יחד. יציאה לסרט, הליכה, מופע וכ”ו.

*שימרו על תקשורת טובה ללא שיפוטיות- כך תשמרו את הביטחון זה בזו.

*שימרו על אמון – אמון יותר ביטחון עצמי, זוגי ומשפחתי.

*שימרו על מרחב בטחו- כך שתוכלו לנוח ממרוץ החיים ולהיטען מחדש.

 

אם אתם בכל זאת זקוקים למישהי שתסייע, חפשו אשת מקצוע שתלמד אתכם כיצד להתגבר על הפחדים והקשיים ולעשות שיקולים נכונים יותר עבורכם כך שתרגישו רגועים ובטוחים יותר.

יפעת ברזילי

יפעת ברזילי
מדריכת הורים קוגניטיבית התנהגותי
מורה לחינוך מיוחד
בית ספר בית אקשטיין, אור יהודה