כיצד נגרום לילדינו להכין שיעורי בית

כיצד נגרום לילדינו להכין שיעורי בית?

יפעת ברזילי

“אתה לא יכולה ללמד אדם שום דבר. אתה רק יכול לעזור לו למצוא את זה בתוך עצמו.” (גלילאו)
הכנת שיעורי בית  יכולה להיתפס אצל חלק מההורים וילדיהם כעול וקושי אשר גורם לקונפליקט. הילדים אינם מעוניינים להכין את שיעורי הבית מסיבות שונות ולכן נמנעים, מתחמקים או מתעכבים בהכנתם כך שהוריהם מגיבים למצב במאבק. המאבק הופך את הכנת שיעורי הבית  לחוויה קשה ומתסכלת אשר מובילה להימנעות. ההימנעות יכולה לנבוע ממספר סיבות. ייתכן כי אינם מכירים מיומנות ואסטרטגיות הדרושות להכנת שיעורי הבית או שאינם מבינים את החומר הנלמד. סיבה נוספת היא מעורבות ההורים. ישנם הורים אשר מעוברים יתר על המידה גם שילדיהם אינם זקוקים לעזרה ויש הורים שאינם מעורבים כלל למרות שילדיהם זקוקים לעזרה, תמיכה והכוונה. תפקיד ההורים הנו לסייע לילדיהם לרכוש מיומנויות ואסטרטגיות למידה עצמאיות ולייצר סביבת למידה ועבודה נינוחה אשר תגייס אותם להכין את שיעורי הבית לבדם.


במאמר זה הציג הצעות יעילות להתמודדות!
מתוך ניסיוני חשוב להעביר את אחריות הכנת שיעורי הבית לילדים כבר מאמצע כיתה א’. האחריות תפחית את המאבקים וויכוחים! כדי שזה יקרה במהלך השנים על ההורים לשים לב למספר דברים. עליהם לבדוק איזה מיומנויות חסרות לילדיהם וכיצד יוכלו ללמדם לבצע מטלות.  לוודא כי הם מסוגלים לבצע את מטלות הלימוד באופן עצמאי. לוודא כי הם מבינים ההוראות ואת הנקרא ולהבין אם הם אכן שולטים בחומר הנלמד!

*אם התגלו קשיים היעזרו במחנכת הכיתה כדי להבין, האם אותם קשיים באים לידי ביטוי גם בכיתה. אם כן, שאלו, כיצד ניתן לעזור לילדיכם?


אם אין קושי ביכולות לימודיות ואסטרטגיות למידה אלא בהרגלי למידה פעלו בדרך זו:

צרו סביבת למידה:
מקום קבוע להכנת שיעורים, שקט ללא גירויים והפרעות ועם כל הציוד הלימודי הנדרש.


יעדו
זמן למידה:
קבעו מראש אילו שעות מכינים שיעורי בית ולכמה זמן. טווח הזמן צריך להיות מותאם לגיל ויכולת הילדים. עדיף להכין חלק מהשיעורים מאשר כלום. בנוסף שוחחו עם הילדים וקבעו זמן אשר מתאים ליכולת הריכוז שלהם. דאגו כי הכנת השיעורים אינם פוגעים בפעילות חברתית או בכל פעילות מהנה וחשובה אחרת. לשם כך ממליצה להיעזר בלוח מטלות מסודר שיאפשר מעקב מסודר.


צמצמו
פיתויים:
לאחר שנקבע הזמן אין לאפשר דחייה של השיעורים אלא במקרים חריגים. השתיקו והרחיקו כל מכשיר מסייח כגון סלולרי, מחשב וכו.

מבטיחה כי אם תעבירו לילדיכם את המסר כי שיעורי בית הם חלק ממחויבות ואחריות אישית ומצד שני תגרמו להם להרגיש כי אתם סומכים עליהם תוך מתן חיזוקים חיובים, תגיעו לידי תוצאות חיובית.


אין ילד/ה שלא רוצה להצליח!
לעיתים אין יכולת בגלל גורמים שונים. בררו מה הקושי ותנו לו מענה!

יפעת ברזילי

יפעת ברזילי
מדריכת הורים קוגניטיבית התנהגותי
מורה לחינוך מיוחד
בית ספר בית אקשטיין, אור יהודה