כוחה של התמדה

כוחה של התמדה!

יפעת ברזילי

כמה קשה לנו להתמיד במשימות או מטלות אשר אינן ממש מעוררות בנו עניין? כמה פעמים לא הצלחנו להתמיד ולהמשיך לעשות ספורט או לאכול נכון? כמה קשה לסרב שוב, לילדה כשהיא משתטחת על הרצפה בסופר? כמה קשה להתמיד בהצבת גבולות? כמה קשה להתמיד באופן כללי? כולנו באותה סירה!

התמדה היא תכונה של מי שאינם מפסיקים לעסוק במה שהם עושים. של אותם כאלה אשר מלאי נחישות, שקדנות, עקביות ועקשנות ללא פשרה. בעלי סבלנות אשר אינם ממהרים להגיע אל ההצלחה אלא מתייחסים גם אל הדרך. על פי מחקרים, התמדה גם מתחברת למאפיינים נוספים כגון: שליטה ומשמעת עצמית, אומץ, נחישות ועוד.

בהורות הדברים לא תמיד זורמים ומתנהלים כפי שייחלנו. הילדים לא מקבלים מיד את מרותנו או סמכותנו. על כן עלינו להישאר איתנים ולהתמיד בהתנהגותנו ומעשינו אל מול ילדינו. עלינו להבין שכדי להגיע לתוצאות עלינו להמשיך להקשיב, להכיל, להבין, לדבר בשפה מותאמת לרמת ההבנה של הילדים ותמיד תמיד להפעיל שיקול דעת ולהסביר בצורה מפורשת מהי המטרה. ניהול דו שיח פתוח וכנה יגייס אותם לתהליך.

 נכון, לאורך הדרך עולים קשיים ויש רצון פשוט לוותר. המון כוח ואנרגיה צריך להשקיע ולכן לעיתים נבחר פשוט לוותר. הוויתור יקנה לנו “שקט ושלווה” בטווח הקצר, לאותו רגע או אחר צהריים אחד. בטווח הארוך לוויתור יהיו השלכות רחבות ומשמעותיות יותר. ילדינו יבינו כי אין ביכולותינו להתמיד וימצאו פריצות להשגת מטרתם והתעשתנו. ככל שנתחבר למטרה ונזכיר לעצמינו מדוע היא חשובה נצליח להתמיד עם כמה שפחות תסכול. חשוב לזכור כי יכולת התמדה נרכשת כבר מגיל צעיר ולכן עלינו להטמיע ולשמש דוגמה לילדינו כבר מהיותם צעירים מאוד.

להדרכת הורים ויעוץ זוגי מגיעים זוגות מסיבות וקשיים שונים. אולם המפתח להצלחת התהליך והשינוי של כולם תמיד טמון ביכולת ההתמדה. בתחילת התהליך הזוג או ההורים מלאים מוטיבציה לעשייה, מתחייבים להשקיע ולהטמיע ערכים ושינויים. כשהתוצאות אינן מידיות ואינן נראות בטווח הקצר רמת המוטיבציה יורדת. במצב שכזה רק זוג בעל יכולת ההתמדה ימשיך בתהליך ויזכה להניב תוצאות בטווח הארוך.

לסיכום, מוטיבציה בהחלט חשובה יחד עם זאת אינה זו שמניעה לעשייה ממושכת. ההתמדה היא אחד הפרמטרים החשובים אשר מובילים אותנו להצלחה. לכן כדי להגיע למטרותיכם האישיות, המקצועיות והמשפחתיות. עליכם להמשיך ולנסות עד שתזכו בהצלחות כלשהן.

אין ספק כי בדרך תפגשו לא מעט מכשולים וירידות, יחד עם זאת אל תחששו, תפחדו או תעצרו. ההתמדה היא שתקבע את מידת ההצלחה שלכם. אף אדם מצליח לא הגיע להצלחה בניסיון אחד.

 

אז מה כן נכון לעשות?

בדקו מהן מטרותיכם והאם הם ראליות ליישום.

ודאו שאתם מחויבים לתהליך מתוך בחירה.

תחמו את המטרות בזמן ומקום ובקבעו זמנים לבדיקת ההתקדמות.

המשיכו לוודא לאורך הדרך שאתם עדיין בדרך הנכונה למטרה שהצבתם.

עצרו במהלך בדרך כדי לשאוב כוחות ושתפו אחרים כדי שיחזקו אתכם בדרך להצלחה.

יפעת ברזילי

יפעת ברזילי
מדריכת הורים קוגניטיבית התנהגותי
מורה לחינוך מיוחד
בית ספר בית אקשטיין, אור יהודה