יתרונות הבחירה החופשית

יתרונות הבחירה חופשית

יפעת ברזילי

בעולם דמוקרטי בחירה חופשית היא אחת מאבני היסוד!

בחירה חופשית באה לידי ביטוי בכך שאנו קובעים מרצוננו החופשי (כמעט כל דבר בחיינו) מבלי התערבות של האחר. בוחרים את מחשבותינו, התנהלותנו, רגשותינו ומעשינו בחיינו בכל זמן ומקום. היא לגיטימית כל עוד הבחירה אינה פוגעת בזכויותיהם של האחרים.


מדוע בחירה חשובה להתפתחות תקינה?

חשוב להקנות לילדינו הרגלי בחירה כבר מגיל צעיר (כבר מגיל שנתיים ניתן להתחיל). הם מסייעים להם בהתפתחות הקוגניטיבית והרגשית התקינה כך שהם מבינים כי שום דבר אינו מובן מאליו. לכן כדי להרוויח דבר אחד עליהם לוותר על האחר. זאת אומרת שהרגל הבחירה מקנה מיומנויות לקיחת אחריות והפעלת שיקול דעת. תוך כדי כך מתפתחת הבנת ההשלכות של הבחירות הנעשות. מתוך התנסות והבנת ההשלכות מתפתחת באופן ישיר עצמאותם הרגשית, השכלית והפיזית. עצמאות זו מאפשרת להם להבין מהם כוחותיהם, חולשותיהם ורצונותיהם. הבנה זו  תהפוך אותם לסקרניים, עצמאיים ומאושרים יותר. מדוע? מחקרים מראים כי ילדים עצמאים אשר  לומדים להתמודד עם אתגרי החיים יחוו בחייהם יותר רגעי אושר מילדים אחרים. ומי מאתנו לא חולם לגדל ילד שמח ומאושר?

עקב מורכבויות החיים וקשיים שונים לא תמיד נוח להורים לאפשר לילדיהם הצעירים לבחור ולהחליט לגבי רצונותיהם ומעשיים. הדבר מצריך מהם להרפות ולשחרר פרדיגמות ופחדים ולהעביר אחריות לילדיהם דבר אשר יכול להרתיעם. לכן הורים רבים יעדיפו לבחור ולהחליט עבור ילדיהם ואף לבצע מטלות במקומם. הדבר יפגע יותר מאשר יתרום לעתידיהם.


סיפור מהקליניקה
:

זוג הורים הגיע אליי לקליניקה וטען כי הילד הצעיר מסרב להתארגן בבוקר לגן ולכן הם מאחרים באופן קבוע לעבודה. מברור מעמיק עלה כי ההורים אינם מאפשרים לילד לבחור את בגדיו ולכן הוא מסרב להתארגן ולהתלבש בבוקר. לאחר שקבעו יחד מהם הבגדים מהם יוכל לבחור הסתיימו המאבקים, הילד וההורים יצאו מהבית שמחים ומרוצים.

ככל שהגיל עולה הקושי גדל. לכן אם ננהל מגיל צעיר שיח לגבי הבחירה, מה מותר ואסור, בגיל הנעורים יהיה הרבה יותר קל להורים ולנערים. במקום מאבקים ינהלו משא ומתן.

אם כך, כיצד נכון להתנהל?


קחו אווירה אספו כוחות, העבודה משתלמת!

וודאו כי נושא הבחירה מותאמת לגילם ולאישיותם של הילדים הצעירים והבוגרים.

וודאו כי יש להם יכולת להבין מהם היתרונות והחסרונות.

וודאו כי הם מחזיקים בכלים ואסטרטגיות לבחירה נכונה.

וודאו כי אתם קשובים לצרכים שלהם.

וודאו כי מקבלים את הליווי הנכון.


יש לזכור כי בחירה נכונה היא תוצר של התנסות תוך כדי ליווי ותמיכה!

יחד עם זאת,

במצבים שעלולים לפגוע או לסכן אותם או אחרים לא נאפשר בחירה!

יפעת ברזילי

יפעת ברזילי
מדריכת הורים קוגניטיבית התנהגותי
מורה לחינוך מיוחד
בית ספר בית אקשטיין, אור יהודה