חופשה שבשגרה

חופשה שבשגרה

יפעת ברזילי

בתקופת חופשות הקיץ והחגים הורים רבים מתלוננים כי ילדיהם ספונים ובטלים בבתיהם. ערים עד השעות הקטנות של הלילה וישנים רוב היום. המצב מציק להוריהם עד מאוד והם אינם יודעים כיצד ליצר או לשמר עבורם שגרה מותאמת לתקופת החופשה.

כמבוגרים המילה שגרה מעלה בנו מחשבות ורגשות שלילים. משמעותה עייפות, שעמום, עשייה ופחות פאן וכייף. עבור ילדים השגרה חשובה! היא מקנה סדר וארגון, בטחון וודאות וכך מאפשרת להם התמודדות קלה וטובה יותר עם שינויים ואף עם מצבי חרדה ותסכול.

אין ספק כי גם ילדים זקוקים לחופשה מהלימודים והשגרה. יחד עם זאת הם זקוקים מאוד לשגרה מסוימת כדי שיוכלו באמת ליהנות ולהפיק את המיטב מתקופת החופשה כדי שיוכלו ל”הטעין” מצברים ולחזור לספסל הלימודים מלאים בחוויות, שמחים ומרוצים.

בנותיי למדו באולפנה, כי כל השנה הן לומדות כיצד יש להתנהג בחופשה כך שהחופשה היא המבחן האמיתי לעשייה שלהן ללא השגחה והנחיה של מבוגר/ת אחראי/ת. זאת אומרת, שהן רוכשות כל השנה את הכלים להתנהלות אישית טובה ונכונה בזמנים חופשות כשאין מבוגרת אחראית שמנהלת את סדר היום שלהן.

איך ניצר שגרה נכונה במהלך חופשות?

לפני תחילת החופשה תכננו שגרה גמישה המאפשרת לבצע בה שינויים. שגרה נעימה שיכולה להשתנות בהתאם לצרכים והרצונות כיוון שאין ילדיכם נמצאים במסגרת פורמלית. קחו בחשבון את רצונותיהם ושלבו אותם בשגרה המשפחתית. אפשרו בחירה של ביצוע משימות ובילויים וכך תפחיתו את מספר התלונות והוויכוחיים.

סדרו יום מובנה ושונה עבור כל ילד/ה יחד עם זאת גמיש. הסדר מסייע לספק את כל הצרכים הפיזיים והרגשיים של ילדיכם בעוד שהגמישות מסייעת לבצע שינויים בהתאם לנסיבות. השילוב ישאיר אתכם ואת ילדיכם באיזון חיובי.

נהלו מראש תיאום ציפיות בינכם לבין ילדיכם. תכננו מראש כמה פעילויות מתוכננות במהלך הימים, שבועות או החודש. איזה פעילות הילדים יכולים לבצע לבדם ואילו אתם לוקחים בהם חלק. כמה זמן תארך כל פעילות או בילוי. נהלו תקציב וחשבו כמה כסף צריך כדי לצאת לפעילויות השונות. כל תכנון מראש ישאיר יותר מרווח תמרון.

גם בתקופת החופשה יש לשמור על ניהול החובות וזכויות. על ילדיכם להמשיך ולקחת חלק בביצוע משימות ניקיון סדר וארגון הביתה. חשוב גם כי ימשיכו לבצע משימות לימודיות קצרות כדי לשמר שגרה לימודית.

והכי חשוב!

נצלו את החופשה להכיר את ילדיכם. במרוץ החיים לא תמיד מתאפשר לכם לשוחח עם ילדיכם על רגשות, רצונות, מחשבות, חלומות או אכזבות. במהלך החופשה אתם יכולים לגלות חלקים נוספים בילידכם.

לכן גם אתם עצרו!

 שוחחו עם ילדיכם על כל מה שמעסיק אתכם. שתפו בחלומות ובאהבות שלכם. ספרו על התחביבים שלכם. כך תאפשרו לילדיכם להרגיש נוח לחלוק ולשתף את אשר עובר עליהם. לשתף ברגשותיהם, בחייהם החברתיים . תופתעו לראות כי אתם חולקים לא מעט דברים משותפים.

חופשה מהנה!

יפעת ברזילי

יפעת ברזילי
מדריכת הורים קוגניטיבית התנהגותי
מורה לחינוך מיוחד
בית ספר בית אקשטיין, אור יהודה