חדשנות הורית

חדשנות הורית!

יפעת ברזילי

“חדשנות היא יצירת ערך מוסף באמצעות פתרונות לצרכים גלויים, או באמצעות יצירת פתרונות לצרכים סמויים. החדשנות היא מאפיין מרכזי של רוב העבודות היצירתיות” .(ויקפדיה)” בשנים האחרונות נושא החדשנות מעסיק ארגונים רבים. כל ארגון מעוניין לקדם, ליעיל ולפתח את המוצר הגולמי למען לקוחותיו והגדלת רווחיו. במאמר זה ארצה להתייחס לחדשנות בהיבט ההורי והמשפחתי.

מחקרים מראים כי להורים יש 70% השפעה ישירה על עיצוב עתיד ילדיהם. לכן להורים תפקיד ראשי וחשוב ביצירה האנושית. הם אלה  אשר מניחים את היסודות הנפשיים והרגשיים הראשוניים של ילדיהם. הם הצינור דרכו עוברים הערכים והטכניים בעיצוב אישיותם ועתידם. אם כך הדרך בה ילכו ויתנהגו תשפיע רבות על עתיד ילדיהם. לכן החלטותיהם בכל הקשור לילדיהם הן קריטיות עד מאוד. כדי שהם יצליחו בתפקיד חייהם עליהם גם לעסוק בחדשנות הורית.

מהי חדשנות הורית?

היכולת להיות במודעות הורית למעשים, להתנהגויות ולאמירות שלכם תוך כדי תנועה. לבדוק באופן עקבי, האם ההחלטות אשר קבלתם בעבר כשרק הפכתם להורים מתאימות עבורכם ועבור ילדיכם בהווה? אם כן! המשיכו כרגיל, אם לא! רצוי כי תשנו דרכם. כיצד? על ידי יצירת פתרונות חדשנים, יצירתיים והתנהגויות חדשות אשר יאפשרו לכם לעצב ולגדל את ילדיכם בשמחה ואושר. כדי שבעתיד יהיו מסוגלים להפוך למבוגרים אחראים, מאושרים ובעלי יכולות להשגת מטרותיהם האישיות, המקצועיות והמשפחתיות.

כיצד ליישם חדשנות הורית?

עיסקו בנטוורקינג וצרו קשרים אמתיים ומשמעותיים בתוך המשפחה המאפשרים צמיחה והתפתחות. כך שתעריך ותלווה כל אחד מבי המשפחה למקום אליו רוצה להגיע. צרו שותפות אשר תרתום את ילדיכם להגשמת החזון המשפחתי כך ירגישו שותפים ולכן ישתפו פעולה מרצון. כדי לעשות זאת עסקו ב”משאבי אנוש“. כך תוכלו להקשיב באופן אובייקטיבית לצורכי ילדיכם בכל הגילאים תוך מתן מענה מותאם לכל אחד מהם. על מנת ליצר המשכיות הכינו מערכת זמן קבוע  למפגשים משפחתיים. בה עשו “סקר שוק” ושאלו את ילדיכם, מהם תחומי העניין והתחביבים שלהם? מהם רצונותיהם? מה חלומותיהם? מהם פחדיהם? לקראת סוף התהליך חברו את עולמכם לעולמם כך שיחשו כי את נגישים ומבינים. ולבסוף עודדו אותם וסייעו להם לפתח תחביבים, להגשים חלומות ולמצות כישרונותיהם.

זכרו חדשנות הורית טמונה ביכולת להפיק מערכת משפחתית שלמה משילוב של דברים שונים.

 

השנה וחצי האחרונות(שנת נגיף הקורונה) חיזקו את החשיבות בעיסוק בחדשנות הורית. הן הוכיחו לכולנו כי כדי לייצר חוסן נפשי ורגשי אצל ילדינו עלינו ההורים להישאר בתנועה מתמדת. ליצר יש מאין בכל רגע נתון. לחשוב באופן יצירתי וחדשני כדי להמשיך ולשמר מערכת משפחתית חזקה המושתת על ערכי סובלנות, קבלה, הבנה ואכפתיות כך שתיצור תא משפחתי שלם ומאושר עבור כל אחד ולכולם גם יחד.

יפעת ברזילי

יפעת ברזילי
מדריכת הורים קוגניטיבית התנהגותי
מורה לחינוך מיוחד
בית ספר בית אקשטיין, אור יהודה