הכנה לכיתה א’

הכנה לכיתה א’

יפעת ברזילי

מזל טוב! בעוד מספר חודשים ילדיכם יעלו לכיתה א’.

המעבר מהגן לכיתה א’ מהווה תחילתו של ילדיכם במערכת החינוך. לכן הוא טומן בחובו לא מעט שינויים משמעותיים ומאתגרים הן לילדכם והן לכם. כדי שהמעבר יעבור בהצלחה, ההכנה המוקדמת חשובה ביותר. חשוב כי אתם תתמכו בילידכם בצורה נכונה ומתאימה. תכינו אותם כראוי ולא תלחצו עליהם יותר מהצורך. כדי לעשות זאת באופן נכון ניתן גם להיעזר בהדרכת הורים, בה תקבלו כלים להתנהלות אשר תסייע להתמודד עם המעבר על הצד הטוב ביותר.

קודם לכן חשוב כי תנהלו שיחה עם ילדיכם. כך תבינו מה מטריד אותם בנוגע למעבר לכיתה א. הקשיבו לפחדים, למחשבות ולרגשות ותנו מענה בהתאם. אל תבטיחו הבטחות של ניתן לקיים אלה הוו כתף תומכת ומכילה. שתפו בתחושות והזיכרונות שלכם מהמעבר לכיתה א’. כך ירגישו כי פחדיהם וחששותיהם אינם שונים משל אחרים וינרמלו את מצבם.

עוד חשוב כי תבדקו מהי הבשלות רגשית, חברתית ומוטורית של ילדיכם. הבשלות הרגשית בה לידי ביטוי ביכולת לווסת רגשות, לקבל סמכות, לדחות סיפוקים וכ”ו. בנושא החברתי היכולת להתמודד עם סיטואציות חברתיות, לראות את התמונה הכוללת המתרחשת סביבם ולרכוש אסטרטגיות חברתיות. בתחום המוטורי צריכים להחזיק עיפרון בצורה תקנית, לעצב את הכתב בצורה ברורה ובקצב מותאם כדי שיוכלו לעמוד בקצב הכיתתי.

בנוסף יש לבדוק מהם הכישורים הקוגניטיביים אשר חסרים להם לפני המעבר. מודעות פונולוגית, שיום אותיות. שימוש במשפטים בסדר הגיוני, אוצר מילים, מילים נרדפות, דימויים, הפכים, עצו בכתב ועוד. כדי להבין אם יש את כל הכישורים הנ”ל ניתן לשוחח עם הגננת או להתייעץ עם מורה המתמחה בהכנה לכיתה א‘. 


מה אתם יכולים לעשות בבית?
הדרך בה תגיבו תשפיע רבות על הסתגלות ילדיכם במערכת החינוכית לכן חשוב לשדר אמונה בכוחותיהם. וכן חשוב להמשיך את הלמידה בכל חלקי היום (במינונים הנכונים) באופן מכוון או באמצעות משחקים ופעולות ביתיות שגרתיות  אחרות.


תרגולו מיומנויות רגשיות וחברתיות
:
תרגלו את היכולת לחלוק משאבים, לפתור בעיות, ללמוד לוותר, לחכות בסבלנות, לעמוד בלוח זמני קריטי ביותר בהכנת שעורי הבית לשמור על כללים וכ”ו.


תרגלו שיח רגשי
:
צרו תקשורת משמעותית, לפיתוח אמפתיה וראיית האחר. שאלו איך עברם יומם ומתוך הנאמר שוחחו על הרגשות. ניתן גם לאפשר הבעת רגשות באמצעות משחק ומפגשים משפחתיים. וודאו כי ילדיכם מזמין חברים ומצליח להסתדר עימם, זו אינדיקציה חשובה מאוד להתמודדות רגשית.


דאגו לפעילות גופנית
:
משחקי תנועה ופעילות גופנית מאפשרים תרגול מיומנויות מוטוריות בבית ומחוצה לו, ומסייעים בפריקת מתח וחרדה ופיתוח דימוי גופני ועצמי.


פתחו כישורי שיחה והעשרה כללית
:
יכולת לנהל שיח ילדים ומבוגרים בצורה שיבינו אותם היא מפתח לתקשורת בין-אישית. ניתן לאמן את ילדיכם להקשיב לשיחה, לענות ולשאול שאלות, להתעניין ולתאר.

יפעת ברזילי

יפעת ברזילי
מדריכת הורים קוגניטיבית התנהגותי
מורה לחינוך מיוחד
בית ספר בית אקשטיין, אור יהודה