הדרכת הורים

הדרכת הורים למה ומדוע?

יפעת ברזילי

לעיתים הורים יחששו לפנות להדרכת הורים כיוון שמבחינתם הפנייה עצמה תכריז, נכשלנו! לא הצלחנו לעמוד בתפקיד החשוב ביותר בחיינו! בנוסף יחששו מביקורתיות ושיפוטיות של הסביבה, המשפחה, היועצת או המטפלת. מחשבות אלו ישאירו את ההורים בתחושת בדידות, קושי ותסכול. דבר אשר יעצים את הקשיים הזוגיים והמשפחתיים ואף לעיתים יגרמו להחמרה.

במאמר זה ארצה להסביר את חשיבות הפנייה להדרכת הורים, לא רק במצבי קיצון אלא אפילו כליווי בדיוק כמו כל ליווי מקצועי אחר בתחומים אחרים בחיינו. ליווי בתפקיד החשוב מאוד בחיינו!

מהי הדרכת הורים?
הדרכת הורים מאפשרת להתייעץ עם אשת מקצוע בסוגיות משמעותיות בחינוך וגידול ילדינו ובקבלת כלים מעשיים לשיפור התפקוד ההורי. ההדרכה יכולה להיות לאורך תקופה או רק לשם התייעצות חד פעמית כדי לפתור קושי ספציפי שצץ פתאום ותרצו לפתרו בדרך מדויקת ומהירה יותר.

מה עושים בהדרכת הורים?
לרוב בפגישות הראשונות ההורים יספרו על עצמם, על הקשיים, המשפחה או הילדים שלשמם הגיעו להדרכה. יספרו על ההתפתחות מגיל ינקות ועד היום. על היכולות, החוזקות והקשיים. על הדינמיקה הזוגית ההורית והמשפחתית. השיח יאפשר הצבת מטרה למפגשים הקרובים. כך ההדרכה תתמקד בקושי ספציפי ובמתן כלים להתמודדות. אותם כלים יוכלו לסייע להורים בקשיים שונים ואחרים. ייתכן ויהיו מקרים בהם ההורים ידעו כיצד לפעול אל מול ילדיהם, יחד עם זאת, קשיים בדינמיקה הזוגית או קשיים רגשיים יפריעו לתפקוד ואז יהיה נכון יותר קודם לכן לדון ולפתור אותם ורק אח”כ לעבור לקשיים אל מול הילדים.

האם הילדים מגיעים למפגשים?
בהדרכת הורים אין הילדים מגיעים כיוון שהשיח יהיה לגביהם. היועצת תכיר את הילדים דרך עיני ההורים. ייתכן ובמקרים מסוימים מאוד יעלה צורך לקיים מפגש עם הילדים כדי להבין את התמונה הכוללת בבהירות יתרה.

במה תעסוק הדרכת ההורים?
הדרכת ההורים תעסוק בכל הסוגיות אשר מעסיקות את ההורים בהתאם לגיל ילדיהם. סוגיות בנושאים שונים ומגוונים כגון: לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז, בעיות התנהגות, גמילה, ריב בין אחים, גבולות, גיל ההתבגרות, תקשורת וכ”ו.

טיפ חשוב ממני!
אם ילדיכם בעל לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז חשוב לוודא כי מדריכת ההורים תתמחה אף בתחומים אלה כדי לתת מענה נכון, מותאם וממוקד לכם.

יפעת ברזילי

יפעת ברזילי
מדריכת הורים קוגניטיבית התנהגותי
מורה לחינוך מיוחד
בית ספר בית אקשטיין, אור יהודה