בין הצבת גבולות להתפתחות אישית

מהו הקשר בין הצבת גבולות להתפתחות אישית?

יפעת ברזילי

במהלך החיים הצבת גבול מגדירה את הזהות האישית של האדם. ילדינו מתחילים להציב גבול לנו ולסביבה כבר מגיל שנה וחצי. כך הם יוצרים נבדלות כדי להרגיש עצמאים. לכן עלינו לאפשר עצמאות זאת, יחד עם זאת, להמשיך להיות נוכחים כדי שלא יפתחו חרדת נטישה ועזיבה.

שאלת הצבת הגבולות מעסיקה הורים רבים. היכן כדי לשחרר ומתי נכון לאפשר? כיצד לשמר ערכים של כבוד ואכפתיות בלי לנהל דיקטטורה בבית? ועוד. אין ספק כי המסגרת המשפחתית מדמה עולם קטן בה מתנהלים החיים המשפחתיים. למרות זאת לא מעט פעמים בני הבית ירשו לעצמם להתנהג בצורה כזו שלא היו מעזים להתנהג מחוץ לתא המשפחתי, כיוון שחשים בה בטוחים ואהובים. אכן חשוב שירגישו אהובים וחופשיים יחד עם זאת הגבולות הכרחיים כדי שישמרו על כל בני המשפחה וייצרו תחושות ביטחון.

מדוע חשוב להציב גבולות?

הצבת גבול הינו הדרך להקניית יכולת שליטה עצמאית, דחיית סיפוקים וויסות רגשי. לכן חשוב להקנותם לילדינו כבר מהגיל הרך. כך יוכלו לרכוש הרגלים ודפוסי התנהגות אלה ביתר קלות. מחקרים מראים כי ילדים שהוצבו להם גבולות ברורים מגיל צעיר יחד עם הרגשת שייכות ואהבה, פיתחו יכולת שליטה עצמאית, דחיית סיפוקים וויסות רגשי כך שהצליחו להתמודד עם שינויים לא צפויים ביתר קלות. לכן חוו פחות חרדה ותסכול ויותר אושר וסיפוק.

גם בפן החברתי רגשי יש חשיבות להצבת גבולות. הם מסייעים לילדינו להתמודד ולהסתגל למסגרות חינוכיות כגון: גן, ביה”ס וכל המסגרות החברתיות הבלתי פורמליות, בהם יתקל בלא מעט גבולות. אם הפער יהיה גדול ביחס לגבולות שהוצבו בבית הילדים יתקשו להסתגל ויחוו חרדה, תסכול ודחייה במקום תחושת שייכות וקבלה.

כמו כן גם בפן הפיזי הגבולות הכרחיים. הם מהוות מצפן למותר והאסור. הם שומרים על ילדינו מפני פגיעה. הם מסייעים להם להפעיל שיקול דעת בין מה שחיובי וטוב לבין מה ששלילי ומסוכן.

אז איך מציבים גבולות?

קודם לכן עלינו להאמין בגבולות שאנו רוצים להציב. שנית עלינו להבין מה הרציונל העומד אחרי הגבולות שנבחרו ומה יהיו ההשלכות באי יישום הגבולות. בנוסף עלינו לוודא כי ילדינו מסוגלים לעמוד בגבולות מבחינה פיזית, רגשית והתפתחותית. עוד חשוב לוודא כי ילדינו אכן מבינים את הסיבה שהוצבו הגבולות. ההבנה תיצור חיבור בין הסיטואציה לתגובה שלנו. כדי שהגבולות יהיו אפקטיביים, מועילים ולא מבלבלים עלינו להקפיד לאוכפם באופן עקבי. אם ילדינו מביעים התנגדות חשוב שנגיב באמפטיה ושיקוף הרגשות. לדוגמה: אני מבינה שאת רוצה לבלות עד 23:00 בלילה, יחד עם זאת מחר יום לימודים ולכן את זקוקה לשעות שינה כדי להתרכז.

 

לסיכום, הצבת גבולות הינו מרכיב הכרחי בהתפתחות התקינה של ילדינו. כשאנו בוחרים להציב גבולות חשוב שנעשה זאת ברגישות אך בנחישות. תוך כדי הסבר סיבת הצבת הגבולות עלינו להקשיב לרצונותיהם ורגשותיהם של ילדינו כיוון שבילדות ובבגרות הם מנסים ליצור זהות ועצמאות כך שלעיתים יבדוק אותנו. לכן עלינו ההורים לאהוב, לשמור, להגן, לטפח ולחנך תוך כדי הצבת גבולות.

יפעת ברזילי

יפעת ברזילי
מדריכת הורים קוגניטיבית התנהגותי
מורה לחינוך מיוחד
בית ספר בית אקשטיין, אור יהודה