בטחון עצמי

בטחון עצמי 

יפעת ברזילי

בטוח/ה?!
הגדרת המילון לביטחון עצמי הוא “האמונה של האדם ביכולתו להצליח בכל מה שהוא עושה. תחושת מסוגלות לגבי עצמו. הכרה ביכולות ובחלושות והשלמה עמן מבלי תחושת אשמה, פחד או חוסר יכולת.”
על פי מחקרים רבים ניתן לראות כי ביטחון העצמי תקין וחיוב הוא הבסיס להתפתחות תקינה של האדם. מנגד, חוסר בביטחון עצמי יכול לגרום להתפתחות בעיות פסיכולוגיות, רגשיות ונפשיות.


כיצד נבנה בטחון עצמי אצל ילידינו?

האם יוצרת קשר חיובי, אוהב ותקין עם תינוקה, התינוק חש נאהב ובטוח ולכן האהבה עצמית והערך העצמי מתפתח באופן תקין. כך יגדל ויתפתח למבוגר עם ביטחון עצמי חיובי ולכן יצליח לפתח תחושת מסוגלות אישית ואמונה עצמית גם בזמני משבר.

זאת אומר שהביטחון העצמי נבנה מגיל ינקות. הוא נבנה כמו “מגדל קוביות” “אבן על אבן” של אהבה, קבלה, הכוונה, ליווי מגע חיובי וביטחון פיזי רגשי ונפשי.
התינוק צריך להרגיש כי מקשיבים לצרכיו והרי הוא חסר ישע. הוא זקוק למגע חם ואוהב. חייב לפגוש עיניים מאירות והרי עולמו מתפתח באופן חיובי או שלילי מיד מהטיפול הראשוני בו.
כשיגדל ויהפוך מפעוט לילד (מגיל שנתיים) יהיה זקוק להרגשת יציבות, לחיזוקים חיובים, עצמאות אל מול ליווי והכוונה. הפעוט המתוק והחייכן מפתח התנהגויות חדשות ומתחיל לסרב ולדרוש! כך הוא בונה לעצמו תחושת מסוגלות עצמית כדי להרגיש נבדל מן האחרים/ות. זה הזמן לקבוע גבולות ברורים יחד עם זאת לאפשר את החקירה העצמית. זכרו! כי כולם עוברים זאת בגיל זה כיוון שזו תקופה בה בונה את בטחונו וזהותו.
לאט לאט ובביטחון המשיכו לאפשר בחירה אל מול גבולות ואחריות. חזקו על מעשים טובים. הצלחות. הישגים ותמכו כשנכשל, כשכואב וקשה. כך יוכל לאזן בין החיובי לשלילי ולכן יוכל להתמודד עם כל דבר בצורה מאוזנת ושקולה דבר אשר יהפוך לנער שמח ומאושר בחלקו.
כשיגיע לגיל ההתבגרות הביטחון העצמי יבוא לידי ביטוי בעוצמות חזקות אף יותר. אם הנחנו באופן שקול ונכון את “אבני המגדל” נגלה נער עצמאי וחיובי אשר בטוח בעצמו.


אז איך נפתח אצל ילדינו ביטחון עצמי?

נחפש בו את החוזקות ונחמיא לו.
נאפשר לו להתנסות בדברים חדשים.
נמשיך לעודדו גם שאינו מצליח.
נמשמש לו דוגמה חיובית להתמדה.
נלמד אותו אסטרטגיות וכישורים חברתיים.
נביע אהבה, נחבק וננשק כך שירגיש נאהב בכל זמן ומצב.


חשוב לזכור!

ביטחון עצמי אינו קשור לכישרון או לחיזוק חיצוני אלא אך ורק להרגשה פנימית!

יפעת ברזילי

יפעת ברזילי
מדריכת הורים קוגניטיבית התנהגותי
מורה לחינוך מיוחד
בית ספר בית אקשטיין, אור יהודה