אווירה משפחתית

אווירה משפחתית

יפעת ברזילי

“המשפחה היא תמיד איפה שהסיפור של כל אחד מתחיל.”  (פרינטיים)

מהי אווירה משפחתית?
מכירים את התחושה שמשאירה בכם משפחה שהכרתם לראשונה? דעה שאתם מגבשים לגביה מהמפגש הראשון? היא מבוססת על האווירה המשפחתית שמשרה המשפחה, כמעין טביעת רגל. היא באה לידי ביטוי ביחסים הבין אישיים של בני המשפחה. בדרך בה מתנהגים ומתקשרים זה עם זו. בהתנהגות ובערכים המונהגים. בדרך בה קיבלו את פניכם. הרושם הראשוני!

כיצד נוצרת האווירה המשפחתית?
כל אחד מבני הזוג מגיע מבית שונה, סגנון חיים שונה, ערכים, דפוסי התנהלות ואווירה משפחתית שונה. בנוסף להשקפתם על העולם ותפיסת תפקידם כאינדיבידואלים, כבני זוג וכהורים. לכן האווירה המשפחתית תבנה בהתאם לשיתוף הפעולה של הזוג, אופן התנהגותם והדינמיקה ביניהם. כמו כן בדרך בה יקבלו את השונות, יתמכו זו בזה ויהווה מודל לחיקוי לילדיהם.

כיצד האווירה המשפחתית משפיע על ילדיכם?
האווירה המשפחתית משפיע רבות על עיצבו אישיות ילדכם. על פי האווירה המשפחתית אותה יספגו יאמצו ילדכם את מקומם בתוך המשפחה. יספוג את הערכים שיאפיינו אותה. מתוכה יסיקו מסקנות על החיים בעולם. מסקנות אלו יעצבו את ה”משקפיים” בהן יפרשו סיטואציות וחוויות בחייהם. ומכך יסיקו כיצד אמורות להתנהל מערכות יחסים גם מחוץ לביתם.

כיצד נכון להתנהג?
אם תרצו ליצור אווירה משפחתית חיובית ואוהבת עליכם להבין מהו החזון המשפחתי? מהן מטרותיכם? מהי אווירה משפחתית אידאלית עבורכם? התשובות לשאלות הנ”ל ישמשו עבורכם אבני דרך. בסיום כתיבת החזון חישבו מהם הערכים החשובים לכם? הם יטוו עבורכם את הדרך בה תלכו. בחרו ערכי סובלנות, כבוד, שמחה, הקשבה, אופטימיות, הכלה ועוד. ערכים חיובים שיוצרים אווירה שלווה, מחבקת, אוהבת, שיוונית ותומכת. ערכים אלו יכתיבו את תרבות הדיבור המשפחתית ודרכי התמיכה, ההקשבה ושיתוף הפעולה. למען שמירת האווירה המשפחתית    הכתיבו גבולות ברורים לצד עשייה משותפת והרבה הפגנת שמחה חום ואהבה. כשהחזון, המטרות והערכים המשפחתיים מובנים ותחומים בתוך גבולות ברורים כל אחד יבין כיצד עליו להתנהג!

 

סיפור מהקליניקה:
זוג הורים הגיע אליי להדרכת הורים באופן בהול. סיפרו כי  לאחרונה הילדה טורקת דלתות ומאוד עצבנית. הם לא מבינים מה גרם לשינוי. מתוך השיח והברור שלי התגלתה הסיבה. ההורים נמצאים במשבר זוגי. בעקבות המשבר האם התחילה לטרוק את דלתות הביתה והאב התחיל לצעוק. כשהם הבינו כי יש השפיה ישירה של התנהגותם על הילדה עברו מהדרכת הורים ליעוץ זוגי.

יפעת ברזילי

יפעת ברזילי
מדריכת הורים קוגניטיבית התנהגותי
מורה לחינוך מיוחד
בית ספר בית אקשטיין, אור יהודה