מי מנקה את הבית הזה?

מי מנקה את הבית הזה?

יפעת ברזילי

עם השנים אני שומעת יותר ויותר תלונות של הורים על כך שילדיהם אינם לוקחים חלק פעיל במטלות הבית השונות. לתדהמתי אני אף שומעת כי כדי להימנע מוויכוחים הורים מוכנים לשלם לילדיהם כסף כדי שהמטלות יעשו לשביעות רצונם או לחלופין עושים זאת במקומם. ברור כי ההורים יכולים לבצע את המטלות מהר יותר וטוב יותר. יחד עם זאת לקיחת חלק בביצוע מטלות הבית היא אחת ממשימות ההוריות החשובות.

מתוך ניסיון מקצועי רב שנים אני מאמינה ואף יודעת בוודאות כי על כל הילדים לקחת חלק פעיל וקבוע במטלות הבית. מטלות אינן עונש אלא חשובות להתפתחות הילדים בכמה מישורים. מחקרים מראים כי קיום שגרת מטלות עקבית וברורה הוא אחד המנבאים הטובים לכך שילדים יהפכו למבוגרים מאושרים, בריאים ומסופקים. ולכן כדאי להקנות את ההרגלים כבר מגילאים צעירים. מגיל שלוש הילדים כבר יכולים לקחת חלק בסידור הצעצועים והמשחקים, לטאטא במטאט מיוחד את הבית וכדומה. ככל שההרגלים יוטמעו מגיל צעיר כך המטלות יהפכו לשגרה.

כיצד ביצוע המטלות מסייעות בהתפתחות?

הן יוצרות תחושת שייכות. הילדים מרגישים שייכים לבית ולמשפחה. אני לא רק ישן ונהנה מקבלת הטבות אלא גם לוקחת חלק פעיל. כדי להגביר את התחושה אצל הילדים הצעירים, אפשר לערוך יום ניקיונות משפחתי, להשמיע מוזיקה ולהרים את מצב הרוח.

כמו כן כך הם לומדים מיומנויות של סדר, ארגון ועצמאות. מיומנויות אלה חשובות ביותר גם בתקופת הלימודים. בביה”ס מספר המשימות מתרבה וגדל, החובות הלימודיות והחברתיות מתרחבות. הם יצטרכו להפוך ללומדים עצמאיים להתמודד עם מטלות באופן אישי, לארגן  את סביבת הלימודים, להתחשב באחר, להחזיר ציוד שקיבלו ועוד.

נוסף על כך ילמדו מהי אחריות אישית וחברתית. אחריות מסייעת רבות להתפתחות הביטחון והדימוי העצמי. אחריות דורשת פעולה ופעולה מניבה תוצאה. כשהם יודעים שהם אחראים ואתם סומכים עליהם שיבצעו את מטלתם תחושת הביטחון והדימוי האישי מתפתחת ומתעצמת.

מעבר לכך מתפתח כבוד והערכה כלפי בני המשפחה. כבוד מתוך מעורבות משפחתית.

אז איך מעודדים לקחת חלק במטלות?

*קבעו זמן למטלה אחת משפחתית כדי לשמור על תחושת השייכות.

*אפשרו לכל ילד לבחור את המטלות המועדפות עליו. מטלה אחת שבועית ואחת יום יומית.

*תחמו את זמן ביצוע המטלות בזמן שמתאים גם לגילם וזמנם של הילדים.

* הכינו לוח מטלות מסודר וברור עבור הילדים הצעירים.

*הדגימו את ביצוע המטלה או תנו הוראות ברורות. כך ימנעו אי הבנות ותסכולים.

*אכפו את ביצוע המטלות ואל תעשו במקומם. התמדה תניב תוצאות.

*קבעו מראש מה יהיו התגובות שלכם לאי ביצוע המטלות. כך הילדים לא יהיו מופתעים ויבינו מהן ההשלכות באי ביצוע המטלות.

*והכי חשוב,  היו סובלניים וסבלנים לתהליך ההטמעה. החמיאו ושבחו אותם על דרך, התהליך והמאמץ ולא רק על התוצאה.

יפעת ברזילי

יפעת ברזילי
מדריכת הורים קוגניטיבית התנהגותי
מורה לחינוך מיוחד
בית ספר בית אקשטיין, אור יהודה